Finns det några skillnader mellan könen? Överordnad/underordnad/jämnställda?

Inom hinduismen så har det har alltid varit männen som bestämmer, först är kvinnan underordnad sin far, sedan sin man och till sist sina söner. Så har det alltid varit och så är det fortfarande, även om det är mycket bättre nu än vad det var förr. 
 
Förr så sågs kvinnorna som ett föremål, någonting som männen ägde. Flickor kunde t.ex. ges bort som gåvor eller offras för att kunna rädda sin far ur jobbiga situationer. Kvinnan måste vara sin man trogen hela livet ut och därför förekom det ofta änkebränningar förr (det jag skrev om här) om det var så att mannen dog före sin fru. Om inte kvinnan gick med på det frivilligt så brändes hon med våld.
 
Även fast kvinnan måste vara sin man trogen så gäller inte samma regler för honom. Mannen får göra som han vill, han får vara otrogen mot sin fru om han skulle vilja det. Förr var även månggifte tillåtet. Om mannen dör (och kvinnan inte bränns med honom) så måste hon ändå vara honom trogen efter döden och får inte gifta om sig. 
 
Man säger även att kvinnor är orena vid menstruation och förlossning. Därför så måste de genomgå vissa ritualer varje månad för att bli rena. 
 
Någonting som fortfarande sker är att en flickas föräldrar bestämmer att hon ska bli en s.k. devdasi  eller tempeldanserska som det också kallas. Då är hennes uppgift att tjäna en Gud i ett tempel genom att dansa, utföra tjänster, delta i religösa ceremonier och även så ska hon vara tillgänglig för varje man som besöker templet att få ha sex med henne. Det finns även män som betalar mellan 600 och 800 rupier för att få ta en flickas oskuld! Genom detta så kan föräldrarna tjäna pengar på sin dotter, alltså så låter det sitt eget barn bli prostituerad bara för att tjäna pengar! 
 
Jag tycker att detta sätt att se på kvinnor är sinnessjukt. Hur kan man behandla någon som ett föremål och göra sin egen dotter till prostituerad bara för att tjäna pengar? Det känns som att pengar går före familjen, att det bara är pengarna som räknas och man behöver inte ens fundera två gånger innan man låter sin dotter - mot sin vilja - utnyttjas av män. 
 
Jag tycker även att det är konstigt att männen står så mycket över kvinnorna med tanke på att de aldrig skulle klara sig utan dem. Liksom utan kvinnan så skulle mannen inte vara någonting, de är ju till och med så beroende av kvinnan att hon måste följa med sin man även efter döden. Med tanke på allt som kvinnan får stå ut med p.g.a. både sin far och sin man så borde hon behandlas med mer respekt. Något jag undrar är hur denna syn på kvinnor kan ha uppkommit? Vad var det som gjorde att kvinnorna automatiskt och självklart skulle vara underordnad mannen? För vad jag vet så finns det inte en enda religion där kvinnan är överordnad mannen.
 
Jag tror att det började för väldigt länge sedan när man behövde jaga för att överleva, eftersom att mannen oftast är starkare naturligt så blev det så att det var han som jagade och försörjde familjen. Det lever nog kvar fortfarande att det ska vara mannen som försörjer familjen, att han är den starka, och därför så är det han som bestämmer. Dock så kan man ju inte tänka så längre eftersom att man faktiskt inte bheöver jaga för att överleva, liksom det är 2013 nu, det måste bli en ändring! Men jag tror inte att de hinduiska kvinnorna förstår det, de är så inne i sin religion och tror på den att de nog inte inser hur sjuk deras tillvaro är. Även om det är bättre nuförtiden än vad det var förut så är det fortfarande inte bra. Tyvärr så tror jag inte att det kommer att ske så mycket ändringar inom den närmaste framtiden men man kan ju alltid hoppas! 
 
 
// Mira. 

Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej, vilket intressant inlägg och jag håller med dig helt.
Men jag skulle vilja fråga dig en sak.Jag håller på med ett arbete om hinduism i skolan där jag har valt att skriva om guden Krishna, så jag undrar om inte du skulle kunna skriva ett inlägg om han? Om du vill och om kan rätt mycket om han :)

2013-02-20 @ 08:31:50
URL: http://soffansplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0